Hos oss har vi som mål å være så sirkulære som mulig

Bærekraft

Hva det betyr i praksis ser du i avsnittene under.

Victoria Hotell i Kragerø
Frokost på Victoria Hotell i Kragerø

I en verden som der overforbruk er et stort problem ønsker vi å ta vårt ansvar i kampen for miljøet. Vi jobber også hele tiden mot grønnvasking og streber etter å være ærlige i vår kommunikasjon rundt vårt bærekrafts arbeid.

Matsvinn

Matsvinn er definert som en stor bidragsyter til dagens klimakrise. Vi tilby enkel frokost fra buffet. Vi legger oss ikke fast med hva eksakt vi serverer. Vi endrer produkter og størrelse etter behov. Slik unngå vi mye matsvin. Victoria Hotel har ikke et kjøkken og vi lager ikke mat selv. Men vi har et spennende tilbud. Vi oppfordrer våre gjester til å ta kun så mye mat de spiser, gjerne hent mer etter behov. Vi lager heller ikke mye på en gang, hvis det blir tomt, fyller vi på. i 2022 gikk vi in i ny avtale med en stor leverandør, vi for 1 levering per uke om sommeren og 1 levering i måned om vinteren. På den måten bidra vi aktiv til mindre transport.

Energi

Vi prøver hele tiden og finne nye måter og spare energi på. Fra høsten 2021 har vi skiftet ut en del vinduer og etter isolert en del rør i kjelleren.

Siden hotellet er åpent etter belegg stenger vi ned alt av varme og elektrisitet til et minimum hver gang vi ikke har gjester på huset.

I løpet av 2023 byttes også det meste av lamper og lys over til LED med bevegelsessensor slik at vi ikke bruker unødig med strøm når det ikke er gjester i korridorene. Et lite grep syns kanskje mange, men små grep blir store for mindre hoteller. Siden sommeren 2024 oppfordrer vi våre gjester å gi beskjed om de ønsker vask, stell og skift av håndkle under opphold. På den måten sparer vi energi og vaskemidler. I 2025 ønsker vi å utstyre alle varmepaneler med Wifi og skifte ut en del eldre kjøleskap til energisparende skaper.

HMS

Helse Miljø og Sikkerhet er veldig viktig hos oss. Vi er en mindre bedrift med få ansatte om vinteren som jobber en del alene. Da er det viktig at vi har gode og trygge rutiner. Alle disse rutiner ligger i levende dokumenter i systemet vårt. Våre ansatte kan komme med innspill og forbedringer. I 2024 ble vi medlem i Vestmar Bedriftshelsetjenester. I 2025 har vi som mål at alle med en stilling lengre en kun sommeren får en syn- og hørselstest og første hjelp kurs hvis de vil.